In de oordeelsvormende vergadering van 15 oktober heeft burgemeester Marjan van Kampen aangegeven aan de slag te gaan met een campagne die meer bewustwording moet creëren over het gebruik van vuurwerk. JessLokaal vraagt zich af of deze campagne daadwerkelijk impact zal hebben en niet slechts een druppel op de gloeiende plaat zal zijn.
De reden dat JessLokaal twijfelt aan het nut van deze bewustwordingscampagne en of deze campagne de doelgroep, namelijk jongeren, wel bereikt. Bewustwording van de gevaren van voornamelijk knalvuurwerk is pas effectief wanneer het veel jongeren bereikt. Het zijn de jongeren die zorgen voor de overlast door knalvuurwerk in de maanden voorafgaand aan de jaarwisseling.
Deze jongeren steken vuurwerk af uit verveling, maar ook omdat zij het spannend vinden om een zo hard mogelijke knal te veroorzaken. Zal een bewustwordingscampagne hierin verandering brengen? JessLokaal is van mening dat de jongeren die plezier beleven aan het afsteken van illegaal knalvuurwerk zich weinig zullen aantrekken van een dergelijke campagne. Hoewel de gevaren van knalvuurwerk al jaren bekend zijn, is er tot op heden nauwelijks sprake van verbetering
Bovendien zijn er landelijk campagnes om de gevaren van vuurwerk beter onder de aandacht te brengen. Uit de effectenanalyse van de landelijke vuurwerkcampagne blijkt dat jongeren zich na deze campagne nog net zo verantwoordelijk voelen als voor de campagne. Daarnaast blijkt uit deze effectenanalyse ook dat er een afname is van het gebruik van veiligheidsattributen bij afstekers.
Samenvattend is JessLokaal van mening dat een gemeentelijke bewustwordingscampagne niet effectief gaat zijn om de overlast te verminderen of het afsteken van vuurwerk veiliger te maken. Geld uitgeven aan een campagne die landelijk niet de gewenste resultaten oplevert en gericht is op een doelgroep die zich nauwelijks iets aantrekt van dit soort campagnes lijkt ons dus geen goed idee.